9 de maig 2013

La CUP de Palau presenta una moció proposant que s'iniciï un procés participatiu per a la millora de la gestió de residus, cap al residu zero

Qualsevol municipi que no tingui per objectiu reduir els residus irrecuperables dins els seus plantejaments globals està destinat a viure en el fracàs de la insostenibilitat; sobreproducció de residus, degradació de l’entorn, abús dels recursos naturals; i les costoses càrregues econòmiques que representa una gestió de residus inadequada centrada en la recollida, transport i dipòsit en abocadors o crema en incineradores. Per aquests motius cada cop són més els municipis adherits a l'Estratègia Catalana Residu Zero, estratègia que aposta per la creació de llocs de treball enlloc de grans inversions en maquinària o macroinfraestructures, per reduir la producció de residus, evitant la utilització d'abocadors i incineradores, amb la màxima recuperació de materials i prioritzant el compostatge de la orgànica, amb una distribució justa dels costos i des de el compromís per la participació corresponsable amb el veïnat.

El percentatge de residus reciclats el 2012 a Palautordera és només d’un insignificant 27,59%; percentatge similar al d’anys anteriors, 26% el 2011, 26,07% el 2010 i pràcticament igual 27,39% el 2009. Aquesta tímida evolució demostra que amb el model de gestió de residus actual no és suficient per assolir una xifra respectuosa amb el medi per més despeses que es desemborsin en campanyes de sensibilització. La gestió de residus tradicional forma part del passat, ja que tal com estableix el Full de ruta per un Ús Eficient dels Recursos de la Unió Europea ser eficients en l'ús dels recursos significa reciclar tot allò que és reciclable, és a dir entre un 80% o 90% dels residus.

Al Ple de 29 d'octubre del 2012 el Govern municipal va proposar i aprovar augmentar la taxa d'escombraries per habitatge incrementant-la en un 50%, i la comercial en un 70%, emparant-se en l’augment del cost del servei que suposarà el futur tancament de l'abocador. El Regidor d’Hisenda reconeix a més que aquesta taxa suposarà un dèficit que es cobrirà amb les aportacions de l’abocador mentre estigui obert, pel que de mantenir el model actual el preu de la taxa seguirà augmentant progressivament.  El tancament previst de l’abocador en un futur proper encarirà encara més el cost de la gestió dels residus, augmentant el cost del transport i el cost d’entrada per tona de rebuig a l’abocador o incineradora de recepció, per tant la reducció de residus de rebuig i l’increment de residus recuperables i compostables és l’única mesura possible per equilibrar i minimitzar aquesta despesa.


Volem destacar que entre els objectius generals de l’Estratègia Residu Zero a Catalunya destaca la necessitat de fomentar la participació ciutadana en l’impuls, en la presa de decisions i en el seguiment de les polítiques i de la gestió dels residus municipals. Per tal que es pugui produir una veritable participació és indispensable que per part del Govern existeixi voluntat de transparència per tal que la informació faciliti elements per al debat. Els processos de participació són indispensables a l’inici, durant i després de la campanya de comunicació per l'èxit del porta a porta.

Per aquests motius hem proposat a través d'una moció la creació a Palau d'una Comissió pel Residu Zero, vinculada al Consell Municipal de Medi Ambient, formada per representants dels diferents grups municipals representats a l'Ajuntament, la tècnica de medi ambient, associacions interessades en participar en la xarxa, i persones expertes interessades a títol individual, que s'encarregui del disseny d’un Pla de participació cap a la recollida porta a porta, també hem proposat entre els acords l’adhesió a la Xarxa de Municipis de l’Estratègia Catalana Residu Zero i a l’Associació de municipis catalans per la recollida selectiva porta a porta.