26 de jul. 2012

Resum del Ple del 26 de juliol del 2012

Aprovada la moció demanant responsabilitats a Enagas i al Ministeri d'Indústria per la construcció del gasoducte                                                         

La moció que va presentar la CUP ha estat aprovada amb el suport de l'equip de Govern. La moció insta el Ministeri d’Indústria i Enagas a donar explicacions públiques sobre l’impacte ambiental i l’elevat cost econòmic que ha suposat la construcció del Gasoducte Martorell-Figueres que va ser autoritzat sense tenir les garanties necessàries d’interconnexió amb França. La moció reclama que en el termini màxim d’un mes es constitueixi una comissió mixta de seguiment integrada per representants del Ministeri d'Indústria, Enagas, Generalitat de Catalunya, ajuntaments afectats, i dos representants d’entitats conservacionistes del Vallès com la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i ADENC, amb l’objectiu d’avaluar la restauració ambiental del territori afectat. Un altre dels acords aprovats reclama que el Ministerio i Enagas no recarreguin el cost d’aquest gasoducte sobre els pressupostos públics ni sobre els usuaris d’aquest recurs energètic, sinó sobre els responsables personals de l’aprovació d’un projecte interestatal que no disposa dels acords necessaris per la seva construcció.

La moció de la CUP en defensa de la salut i contra l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics en els espais públics aprovada per unanimitat

La moció exposa que els plaguicides i herbicides són productes químics de síntesi qualificats de risc per a l'ésser humà, la fauna, la flora i tots els ecosistemes en general.  La moció que havia presentat la CUP, després de ser negociada ha incorporat alguna esmena, sense perdre de vista l’objectiu inicial, per tal que fos aprovada pel Ple de manera consensuada.Entre d’altres acords, destaquen que l’Ajuntament, en defensa de la salut pública i del medi ambient, es compromet a revisar el model de manteniment dels parcs i jardins, marges de camins i vials i arbrat públic, i a estudiar l’ús de pràctiques alternatives de jardineria fonamentades en l’ús de productes biològics acceptats en la pràctica de l’agricultura ecològica. Així mateix, mentre estudia la possibilitat d’implementar formes alternatives, l’Ajuntament suspendrà de forma immediata i cautelar totalment l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics en àrees d’esbarjo infantil i parcs i jardins públics, als marges de superfícies conreades, i, per tal d’evitar la contaminació de les aigües, en terrenys situats en cotes superiors de rierols, aigües freàtiques i altres aqüífers.

[Tots els grups donen suport a la moció de la CUP instant a reclamar la devolució del cànon digital]    

El cànon digital suposa una càrrega addicional sobre el preu de tots els suports i aparells que puguin ser destinats a la reproducció i emmagatzematge de documents digitals. L'octubre de 2010 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va declarar il·legal, per no estar en línia amb la legislació comunitària i aplicar-se de manera indiscriminada, el cànon digital que s'aplica a l’Estat espanyol. Tenint en compte que l’Ajuntament de Palau destina importants quantitats a l’adquisició de material subjecte al cànon digital que no es destinarà a la còpia o enregistrament de continguts protegits el Ple ha acordat que l’Ajuntament comptabilitzi l’import pagat en concepte de cànon digital des que és vigent, i reclami aquest import a l'SGAE. Així mateix, s’ha aprovat  rebutjar els abusos que exerceix l'SGAE sobre els comerços i associacions de la vila i que l'Ajuntament doni suport a les entitats i col·lectius de la vila que hagin pagat el cànon i desitgin fer-ne una reclamació

 

[La CUP es mostra contraria al conveni amb Sant Esteve per a la prestació del servei de policia local]      

Des de la CUP han recordat que la candidatura és partidària de mancomunar serveis, recursos i equipaments amb Sant Esteve i Sant Celoni. Han afirmat que la millor opció seria mancomunar globalment el servei entre Palau i Sant Esteve i compartir així infraestructura, recursos policials i agents amb les mateixes condicions laborals. Han votat contra la proposta del Govern perquèel servei que es prestarà serà a càrrec d’ampliar el nombre d’hores extraordinàries que realitzen els i les agents de la policia local de Palau, fet que suposa una pitjor qualitat de vida i augmentar els riscos laborals del cos, així com una provable disminució de la qualitat del servei. A més han proposat al Govern que reflexioni sobre la conveniència d’acabar amb les hores extres, amb l’elevat índex d’atur que patim, amb l’objectiu de treballar menys per treballar totes i tots. D’altra banda han qüestionat la fórmula de pagament descrita en el conveni perquè no comporta una despesa equitativa pels veïns i les veïnes d’ambdós pobles. Des de la CUP han proposat que cada poble es faci càrrec d’una part proporcional de la despesa en funció del nombre d’habitants i de l’extensió territorial en quilòmetres quadrats.

 

[El conjunt del Ple aprova la moció de suport als treballadors i treballadores d’Aleo i per reclamar mesures urgents per tal d’evitar el seu tancament]

La CUP de Palau, ha votat favorablement la moció que responia a una demanda del Comitè d’Empresa, òrgan de representació sindical, d’Aleo a Palau. La CUP ha ofert tot el seu suport a les treballadores i treballadors en les accions i mobilitzacions que estimin oportunes. Han criticat que el mateix PP, que forma part del Govern de Palau, va aprovar un Real Decret el passat mes de gener que suspèn les primes a cobrar per les noves instal·lacions de generació elèctrica fotovoltaica, fet que suposarà el desmantellament del sector. També han denunciat el paper que va mantenir CiU el febrer del 2012 al parlament espanyol abstenint-se en la votació que convalidava la moratòria del PP a les renovables aprovada per Real Decret el mes anterior.  El portaveu ha mostrat el suport de les CUP a la classe treballadora i ha expressat que el camí per alliberar-se del xantatge i de la marxa continua de multinacionals del nostre país, en busca de mercats laborals d’on pugui extreure majors beneficis, o simplement fruit de la relocalització als països d’origen, només es pot resoldre amb una política pública que defensi els sectors industrials estratègics, nacionalitzant quan sigui necessari, i al servei de la majoria de la població.

La CUP de Palau insta al Ple municipal a reclamar la devolució del cànon digital

El RD 1/1996, “Llei de propietat intel·lectual” va introduir el pagament d’un “cànon digital” per compensar els drets de propietat intel·lectual que es deixen de percebre per una possible còpia digital de continguts protegits. El cànon digital suposa una càrrega addicional sobre el preu de tots els suports i aparells que puguin ser destinats a la reproducció i emmagatzemant de documents digitals. La Llei de Propietat Intel·lectual també estableix un cànon que s'aplica a la reproducció de continguts protegits en espais públics com centres de la tercera edat, associacions culturals, escoles, centres esportius, establiments comercials, festes locals...
El cànon digital és un cost afegit imposat que hem de pagar totes les consumidores i consumidors, al marge de si el material adquirit s’utilitza, o no, per a la reproducció privada de material subjecte a drets de propietat intel·lectual. L’Ajuntament destina importants quantitats a l’adquisició de material subjecte al cànon digital que no es destinarà a la còpia o enregistrament de continguts protegits, així com desemborsa d’altres pagaments a l’SGAE sota el concepte de propietat intel·lectual.

La Comissió Nacional de la Competència ha qüestionat el paper de la SGAE (entitat privada que no representa a la totalitat de creadors) denunciant que les tarifes són injustes, discriminatòries i perjudicials pels usuaris. El 21 d'octubre de 2010 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va declarar il·legal, per no estar en línia amb la legislació comunitària i aplicar-se de manera indiscriminada, el cànon digital que s'aplica a l’Estat espanyol. 

Per tot això, des de la Candidatura d’Unitat Popular hem instat, a través d'una moció, al Ple de l'Ajuntament de Santa Maria de Palautordera a comptabilitzar l’import pagat en concepte de cànon digital des que és vigent, i que reclami aquest import a l'SGAE. Així mateix, proposa rebutjar els abusos que exerceix l'SGAE sobre, els comerços i entitats de la vila i per extensió a totes les palauenques i palauencs, i que l'Ajuntament doni suport a les entitats i col·lectius de la vila que hagin pagat el cànon i desitgin fer-ne una reclamació. La moció sol·licita que, en el cas que l’SGAE no s’avingui a retornar els diners que li pertoca, l’Ajuntament deixi de pagar immediatament qualsevol taxa a aquesta entitat privada i declari l’SGAE entitat “no grata” al municipi.

Moció en defensa de la salut i contra l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics en els espais públics

La CUP de Palau presenta una moció en defensa de la salut i contra l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics en els espais públics

La moció exposa que els plaguicides i herbicides són productes químics de síntesi qualificats de risc per al ésser humà, la fauna, la flora i tots els ecosistemes en general. Gran part dels agrotòxics són persistents, no es descomponen naturalment i poden romandre llargs períodes en l'ambient abans de desintegrar-se, pel que el seu ús implica severs impactes, possibilitant que es vagin acumulant en els teixits humans i animals, concentrant-se i superant les quantitats que es detecten en l'ambient.

Tenint en compte que en els espais públics municipals es fa ús concretament dels herbicides Clinic N – Glifosat 36% i Roundup energy Pro- Glifosat 45% i del plaguicida Fastac – Alfa Cipermetrin 10%.

El permís per a l’ús del glifosat a la UE s’hauria d’haver revisat aquest 2012. La Comissió Europea, però, va aprovar una directiva l’any passat amb la qual s’aplaça aquesta revisió, beneficiant a grans corporacions amb interessos en el sector, com Monsanto, fins el 2015. El glifosat ha mostrat riscs de toxicitat per a humans tant en assaigs de laboratori com en estudis epidemiològics. El estudis epidemiològics han relacionat l’exposició de persones al glifosatamb un risc més gran de part prematur, d’avortaments, de desenvolupament de cáncer de limfomes no-Hodgkin, i una possible major incidència de mieloma múltiple. Els estudis de laboratori mostren efectes genotòxics i mutagènics, modificacions en l’estructura i funcionament de les cèl·lules, interferències en la síntesi d’esteroides i actuació com a disruptors endocrins, produint també malformacions congènites, i efectes tòxics en cèl·lules de la placenta humana que poden afectar negativament la reproducció humana i el desenvolupament del fetus.

La cipermetrina (component del plaguicida Fastac) persisteix en un bosc ruixat fins a per 7 mesos a la terra i en l'escorça dels arbres, amb el risc que el contacte amb superfícies tractades comporta per a la salut, en ser altament perillós per via oral, inhalatòria i dèrmica. Segons l'OMS, la cipermetrina és un Classe II: Moderadament perillós, la categoría toxicológica és la II Altament Tòxic. L'Agència Internacional per a la Investigació del Càncer (IARC) ho classifica com a “possible cancerigen humà”. Existeixen estudis que relacionen certs tipus de càncer (leucèmia, limfomes) amb els piretroïdes. Segons aquests estudis, més del 20% d'aquests tipus de càncer estan vinculats amb l'exposició crònica a piretroïdes com la cipermetrina. S'han reportat símptomes crònics després d'estar en contacte amb els piretroïdes. Els símptomes que s'inclouen són trastorns cerebrals i locomotors, polineuropatía i supressions immunològiques, similars a la síndrome de sensibilitat química múltiple .Els piretroïdes en general poden tenir un efecte de supressió immunològica.

Atès que l’Ajuntament té la responsabilitat de vetllar pel manteniment d’un entorn saludable per a la vida de les persones, així com per la sostenibilitat medi ambiental, ja que té atribuïdes competències en salut pública i medi ambient. Entenem que el govern municipal s’ha desentès de les funcions de control i seguiment de l’ús d’agrotòxics en les tasques de jardineria, manteniment de parcs i jardins, marges de camins i vials i arbrat públic. Lamanca de seguiment es fa palesa en que l’incompliment reiterat de condicionaments preventius de riscosincorporats en la fitxa de registre de productes fitosanitaris, que incorpora mesures a fi d’evitar riscos per a les persones i el medi ambient, no ha comportat intervenció ni sancions per part del consistori. La fitxa conté instruccions d’ús que han de complir-se de manera íntegra i estricte. A l’apartat de condicionaments preventius de riscos de Clinic N i de Roundup energy Pro hi trobem que la persona que apliqui el producte haurà de dur guants i roba de protecció, així com roba impermeable per a les cames i botes impermeables. També hi diu que la mateixa protecció haurà de ser utilitzada per accedir a la zona durant les 48 hores següents del tractament. Aquesta prevenció s’està incomplint, quedant obert al públic en general els parcs i jardins tractats en un termini de temps no superior a 8 hores, posant en greu risc la salut dels infants i les famílies.La fitxa d’aquests 2 productes a base de glifosat també diu que per tal de protegir les plantes no objecte de tractament, es respecti sense tractar una banda de seguretat de 5 m. fins a les zones no cultivades o cultius adjacents. La fitxa d’instruccions del Fastac com a condicionament preventiu indica que per tal de protegir els organismes aquàtics, es respecti sense tractar una banda de seguretat de 15 m. en cultius herbacis i de 60 m. en cultius llenyosos fins a la massa d’aigua superficial. L’Ajuntament no està duent a terme mesures de control per assegurar que es respecten les bandes de seguretat.

La moció proposa al Ple, entre d’altres acords, que l’Ajuntament, en defensa de la salut pública i del medi ambient, es comprometi a dur a terme pràctiques alternatives de jardineria, de manteniment dels parcs i jardins, marges de camins i vials i arbrat públic fonamentades en l’ús de productes biològics acceptats en la pràctica de l’agricultura ecològica, deixant d’utilitzar els productes tòxics que usa a l’actualitat. També proposa la suspensió immediata de l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics en àrees d’esbarjo infantil i zones pròximes, marges de superfícies conreades i de camins i vials (on la gent cull espàrrecs i cargols), i, per tal d’evitar la contaminació de les aigües, en terrenys situats en cotes superiors de rierols, aigües freàtiques i altres aqüífers. Així com que, en un termini inferior a 4 mesos, l’Ajuntament iniciï una campanya per advertir, a través dels mitjans de comunicació municipals, dels perills per a la salut i dels riscos per al medi ambient que es deriven de l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics. La moció també demana l’adhesió de l’Ajuntament a la campanya de Som lo que Sembrem contra els herbicides amb glifosat.