11 de nov. 2011

Moció de la CUP sobre el POUM




Moció que presenta el grup municipal de la CUP reclamant que des de l’ajuntament de Santa Maria de Palautordera es formuli requeriment previ contra l’acord de conformitat de la Comissió d’Urbanisme amb el Text refós del POUM



     Sens perjudici del conjunt d’al·legacions i recursos presentats per diverses entitats al POUM de Santa Maria de Palautordera.

     Atesa la possibilitat que tenen els ajuntaments de formular requeriment previ tal com preveu l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

     Atès que des de l’aprovació inicial el 20 de juliol de 2009, passant per una correcció d’errades el 27 de juliol del mateix any, la incorporació de modificacions amb l’aprovació provisional de 23 de setembre de 2010, la resolució de la Comissió d’Urbanisme de Barcelona (CUB) que obligava a incorporar un seguit de prescripcions prèvies a l’executivitat a través d’un text refós, i l’aprovació de la verificació d’aquest Text refós al Ple municipal del 4 de maig del 2011, el POUM ha anat incorporant canvis substancials, sobre els que no hi hagut informació, ni diàleg, ni possibilitat d’exercir observacions, al·legacions ni cap mena d’acció en defensa dels sectors perjudicats.

    Atès que les diverses revisions que ha sofert el POUM durant el procés han generat nombroses contradiccions, així com una redacció final confusa en molts dels seus apartats. Atès que les modificacions incorporades a través del Text refós en el POUM aprovat definitivament provoquen noves afectacions sobre el benestar de la població. Atès que els canvis que ha patit el text poden alterar considerablement el model de vida d’un nombre elevat de persones. Atès que aquestes modificacions, concretament, afecten i provoquen perjudicis de manera col·lectiva i veïnal als barris de Can Pagà, Moixerigues, el Temple, el Riusec, Ca l’Abril i el Virgili.

     Atesa la possibilitat d’exercir la defensa i salvaguarda dels drets dels barris de Moixerigues i el Temple, que el nou Text Refós del POUM aprovat planifica travessar amb una nova carretera, de la rotonda de la C-35 a l’enllaç amb l’Autopista fins creuar les vies del ferrocarril per continuar al llarg del carrer Mosqueroles, travessant la Tordera i prosseguint per l’avinguda del Riu Sec fins al camí Vell de Sant Celoni.

    Atès que en cas que es construeixi aquesta nova via es veurà incrementat substancialment el trànsit a l’interior dels barris del Temple i Moixerigues convertint-se en camí de pas entre diversos barris de Sant Celoni i Santa Maria de Palautordera amb la C-35 i l’autopista i amb la carretera de Campins, així com amb el polígon i l’abocador de les Valls. 

    Atès que considerem que ha estat vulnerat el dret a la legítima defensa en ser incorporada aquesta nova infraestructura al Text Refós del POUM fora del procediment ordinari quan ja no existia opció de presentar al·legacions. 

     Atès que aquesta via transcorre per una zona d’alt risc d’inundabilitat, espai on conflueixen el Riu Sec i la Tordera.

     Atès que l’execució d’aquesta via suposaria l’afectació i destrucció d’hàbitat de protecció, de sòl d’interès ecològic i paisatgístic, de zona de riberals i de zona forestal d’alt valor.

     Atès que en l’estudi de mobilitat no s’ha tingut en compte l’impacte que pugui tenir sobre el trànsit del Camí Vell de Sant Celoni, ni sobre el Camí Vell de Sant Esteve, el desenvolupament d’aquesta nova via.

     Atesa la possibilitat d’exercir l’acció protectora dels interessos dels barris de Can Pagà i del Virgili que es veuran afectats per les molèsties de la variant planificada per l’Ajuntament cap a l’abocador, cap el polígon industrial de Can Vernedes i cap a la carretera de Campins.

    Atès que al text del POUM redactat en les aprovacions inicial i provisional l’alternativa preferent era la que partia de la rotonda de la C-35 a l’enllaç amb l’autopista AP-7 fins assolir el polígon industrial de Can Vernedes. 

    Atès que considerem que les modificacions que ha sofert el traçat de la carretera que pretesament ha d’unir la carretera C-35 amb el polígon industrial de Can Vernedes, reduint el trànsit per la BV-5301, fa que part de les persones afectades pel nou traçat hagin renunciat a exercir a temps les actuacions que els possibilitava la llei d’acord amb els propis interessos, amb el ben entès que el traçat definitivament aprovat era improbable. 

     Atès que els paràmetres emprats a la Taula 11 (valoració d’alternatives al pas de trànsit industrial) de la ISA dels POUM aprovats inicialment i definitivament han estat modificats intencionadament per tal d’obtenir uns resultats tècnics avaladors dels canvis de criteri en les decisions polítiques. Atès que la conclusió final resta supeditada a l’elecció i selecció dels paràmetres de la Taula 11, i que per tant amb la inclusió de nous paràmetres es pot arribar a conclusions diverses. (Annex1).

     Atès que en l’estudi de mobilitat no s’ha tingut en compte l’impacte que pugui tenir sobre el trànsit del Camí Vell de Sant Celoni, ni sobre el Camí Vell de Sant Esteve, el desenvolupament d’aquesta nova via.

    Atès que considerem, per tant, que ha estat vulnerat el dret a la legítima defensa en ser incorporada aquesta nova infraestructura com alternativa única al Text Refós del POUM fora del procediment ordinari quan ja no existia opció de presentar al·legacions.

En relació a les raons exposades proposem al Ple l’adopció dels següents:

ACORDS:

1.  Reclamar, pels mitjans previstos per la llei, que les noves vies incorporades al Text refós siguin descartades en el POUM que finalment avali la Generalitat.
2.  Presentar, a aquests efectes, des de l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera requeriment previ contra l’acord de conformitat de la Comissió d’Urbanisme de Barcelona amb el Text refós del POUM per tal que la Comissió d’Urbanisme de Barcelona modifiqui l’actuació i que les noves vies incorporades al Text refós siguin descartades en el POUM.
3. Constituir d’urgència una comissió en representació de l’Ajuntament, constituïda per representants dels grups municipals interessats en presentar requeriment previ, persones amb coneixements tècnics designades per aquests mateixos grups municipals i persones i entitats afectades pel POUM.
4.   Donar a conèixer aquests acords i la possibilitat de presentar recurs contenciós administratiu als veïnats afectats per aquests nous vials.
5.  Donar a conèixer de forma immediata i explícita la totalitat de vials nous que proposa el POUM aprovat definitivament: com són el 4t Cinturó; la variant a Sant Esteve per Can Sala, Can Portell i Can Barceló; la variant per Can Pagà cap al polígon i la carretera de Campins; i la via per Moixerigues i el Temple de connexió entre l’autopista i el Camí Vell de Sant Celoni; per tal que les parts afectades disposin d’informació per exercir si ho consideren oportú contenciós administratiu en defensa dels legítims interessos.


En qualitat de regidor i portaveu del grup municipal de la CUP de Santa Maria de Palautordera,
Signa: Jordi Pueyo i Tapias

Annex1  Estudi comparatiu taula 11 ISA dels POUM aprovats inicialment i definitivament

En l’ISA del text aprovat definitivament es proposen, igual que en l’aprovat inicialment el juliol ’09, 3 alternatives per accedir a la zona industrial.
L’alternativa 0 era deixar que els camions seguissin passant per la ronda sud i el carrer Ramon y Cajal
L’alternativa 1 la variant de Moixerigues/Riu sec
L’alternativa 2 la de l’AVE i que va a parar fins el polígon de ca l’Auleda/can Vernedes.

Al text aprovat inicialment es selecciona d’entre les opcions proposades l’alternativa 1 (Moixerigues-Riu Sec)  L’elecció es recolza en la Taula següent:

Taula 11.- Valoració d’alternatives al pas de trànsit industrial
PARÀMETRES
OBJECTIUS AMBIENTALS
ALTERNATIVA 0
ALTERNATIVA 1
ALTERNATIVA 2
Mobilitat
Millorar accés zona industrial
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
SI
POSITIU
Biodiversitat territorial
Protegir els corredors naturals
No afecta
SI
POSITIU
NO
NEGATIU

Afectació als habitats interès natural
No afecta
NO
POSITIU
SI
NEGATIU

Hem marcat en vermell els aspectes que es consideraven NEGATIUS (evidentment la 1, els tenia tots POSITIUS)
Al text aprovat definitivament es modifica l’alternativa seleccionada escollint com a més idònia l’alternativa 2 (traçat paral·lel a l’AVE).  La taula 11 del ISA del POUM modificat hi diu:
Taula 11.- Valoració d’alternatives al pas de trànsit industrial
PARÀMETRES
OBJECTIUS AMBIENTALS
ALTERNATIVA 0
ALTERNATIVA 1
ALTERNATIVA 2
Model territorial i ocupació i consum de sòl
Conservar l’estructura territorial, paisatgística i funcional dels espais agroforestals
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU

Establir una xarxa d’espais naturals connectada amb les xarxes d’espais lliures urbans
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
Mobilitat
Millorar accés zona industrial
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
SI
POSITIU

Resoldre i jerarquitzar vies comunicació ...
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
SI
POSITIU
Biodiversitat territorial
Protegir els corredors naturals
No afecta
SI
POSITIU
NO
NEGATIU

Afectació als habitats interès natural
No afecta
NO
POSITIU
SI
NEGATIU
Biodiversitat, connectivitat ecològica i patrimoni natural en general
Protegir els sòls agrícoles d’interès paisatgístic
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
S’adequa al planejament de rang superior

NO
NEGATIU
NO
NEGATIU
SI
POSITIU


En color ------- els nous objectius que es planteja la modificació del POUM                                    
Resultats:  Alternativa AVE: 2 Negatius;  Alternativa “tal com està”: 3 Negatius;  Alternativa Riu Sec:  4 Negatius i algú ja ens explicarà en què no s’adequa al planejament de rang superior.

Taula 11.- Valoració d’alternatives al pas de trànsit industrial vist des del nostre punt de vista i  incorporant-hi qüestions que no s’han plantejat fins ara i que marquem de color verd -------

PARÀMETRES
OBJECTIUS AMBIENTALS
ALTERNATIVA 0
ALTERNATIVA 1
ALTERNATIVA 2
Model territorial i ocupació i consum de sòl
Conservar l’estructura territorial, paisatgística i funcional dels espais agroforestals
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU

Establir una xarxa d’espais naturals connectada amb les xarxes d’espais lliures urbans
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU

Evitar la destrucció de zones de conreu
SI
POSITIU
NO
NEGATIU
NO
NEGATIU

Evitar la destrucció de connectors biològics
SI
POSITIU
NO
NEGATIU
NO
NEGATIU
Mobilitat
Millorar accés zona industrial
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
SI
POSITIU

Resoldre i jerarquitzar vies comunicació ...
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
SI
POSITIU

Convertir carrers urbans en zones de pas de camions i vehicles
No afecta
SI
NEGATIU
SI
NEGATIU

Afectar i molestar a més zones habitades que en la actualitat
NO
POSITIU
SI
NEGATIU
SI
NEGATIU
Biodiversitat territorial
Protegir els corredors naturals
No afecta
SI
POSITIU
NO
NEGATIU

Afectació als habitats interès natural
No afecta
NO
POSITIU
SI
NEGATIU
Biodiversitat, connectivitat ecològica i patrimoni natural en general
Protegir els sòls agrícoles d’interès paisatgístic
No afecta
NO
NEGATIU
SI
POSITIU
(com és possible, si en els 2 apartats anteriors es contesta el contrari?)
Realitzabilitat
Fàcilment finançable
SI  POSITIU
NO  NEGATIU
NO  NEGATIU

Execució prevista en un termini inferior a  8 anys
IMMEDIAT
POSITIU
NO
NEGATIU
NO
NEGATIU

Tenir en compte la propera clausura de l’abocador i la considerable disminució de trànsit de camions
SI
POSITIU
NO
NEGATIU
NO
NEGATIU

Evitar empitjorar la qualitat de vida a cap sector del municipi
SI
POSITIU
NO
NEGATIU
NO
NEGATIU
S’adequa al planejament de rang superior

NO
NEGATIU
NO
NEGATIU
SI
POSITIU


Podríem afegir moltíssims més objectius que ens demostrarien que l’opció 0 és la millor.
L’alternativa 0 no exclou realitzar actuacions per tal de disminuir les molèsties que pateixen els veïns del carrer Ramon i Cajal, amb mesures com: Insonorització de l’asfaltat, restriccions a la circulació en horari nocturn, sistemes per garantir la velocitat reduïda, ..... escoltant l’opinió del veïns afectats.