Qualsevol
municipi que no tingui per objectiu reduir els residus irrecuperables dins els
seus plantejaments globals està destinat a viure en el fracàs de la
insostenibilitat; sobreproducció de residus, degradació de l’entorn, abús dels
recursos naturals; i les costoses càrregues econòmiques que representa una
gestió de residus inadequada centrada en la recollida, transport i dipòsit en
abocadors o crema en incineradores. Per aquests motius cada cop són més els
municipis adherits a l'Estratègia Catalana Residu Zero, estratègia que aposta
per la creació de llocs de treball enlloc de grans inversions en maquinària
o macroinfraestructures, per reduir la producció de residus, evitant la
utilització d'abocadors i incineradores, amb la màxima recuperació de materials
i prioritzant el compostatge de la orgànica, amb una distribució justa dels
costos i des de el compromís per la participació corresponsable amb el veïnat.
El percentatge de
residus reciclats el 2012 a Palautordera és només d’un insignificant 27,59%;
percentatge similar al d’anys anteriors, 26% el 2011, 26,07% el 2010 i
pràcticament igual 27,39% el 2009. Aquesta tímida evolució demostra que amb el
model de gestió de residus actual no és suficient per assolir una xifra
respectuosa amb el medi per més despeses que es desemborsin en campanyes de
sensibilització. La gestió de residus tradicional forma part del passat, ja que
tal com estableix el Full de ruta per un Ús Eficient dels Recursos de la Unió
Europea ser eficients en l'ús dels recursos significa reciclar tot allò que és
reciclable, és a dir entre un 80% o 90% dels residus.
Al Ple de 29
d'octubre del 2012 el Govern municipal va proposar i aprovar augmentar la
taxa d'escombraries per habitatge incrementant-la en un 50%, i la comercial en
un 70%, emparant-se en l’augment del cost del servei que suposarà el futur
tancament de l'abocador. El Regidor d’Hisenda reconeix a més que aquesta
taxa suposarà un dèficit que es cobrirà amb les aportacions de l’abocador
mentre estigui obert, pel que de mantenir el model actual el preu de la taxa
seguirà augmentant progressivament. El
tancament previst de l’abocador en un futur proper encarirà encara més el cost
de la gestió dels residus, augmentant el cost del transport i el cost d’entrada
per tona de rebuig a l’abocador o incineradora de recepció, per tant la
reducció de residus de rebuig i l’increment de residus recuperables i
compostables és l’única mesura possible per equilibrar i minimitzar aquesta
despesa.
Volem destacar
que entre els objectius generals de l’Estratègia Residu Zero a Catalunya
destaca la necessitat de fomentar la participació ciutadana en l’impuls, en la presa de
decisions i en el seguiment de les polítiques i de la gestió dels residus
municipals. Per tal que es pugui produir una veritable
participació és indispensable que per part del Govern existeixi voluntat de
transparència per tal que la informació faciliti elements per al debat. Els
processos de participació són indispensables a l’inici, durant i després de la
campanya de comunicació per l'èxit del porta a porta.
Per aquests
motius hem proposat a través d'una moció la creació a Palau d'una Comissió
pel Residu Zero, vinculada al Consell Municipal de Medi Ambient, formada
per representants dels diferents grups municipals representats a l'Ajuntament,
la tècnica de medi ambient, associacions interessades en participar en la
xarxa, i persones expertes interessades a títol individual, que s'encarregui
del disseny d’un Pla de participació cap a la recollida porta a porta,
també hem proposat entre els acords l’adhesió a la Xarxa de Municipis de
l’Estratègia Catalana Residu Zero i a l’Associació de municipis catalans per la
recollida selectiva porta a porta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada