La
CUP presenta la moció que va registrar la Plataforma Aigua és Vida, integrada
per diverses entitats
ecologistes, veïnals i sindicals, la Plataforma d'Oposició als Transvasaments,
la Plataforma en Defensa de l'Ebre, el Grup de Defensa del Ter, o la Xarxa Nova
Cultura de l'Aigua, entre d’altres, ja que l’assemblea comparteix els
raonaments argumentats en la moció.
La moció considera que:
·
L’accés
a l’aigua potable i al sanejament és un dret humà i configura un servei públic bàsic com així ho va aprovar
l’Assemblea General de les Nacions Unides el 2010. La privatització de la
gestió introdueix altres prioritats, alienes al bé comú, com són les
mercantils, de negoci i de beneficis que l’allunyen, i s’oposen a la
preservació d’aquest dret bàsic. L’ajuntament, com administració més propera a
la ciutadania i garant dels serveis públics, no pot defugir vetllar pels béns
comuns i garantir-los.
·
L’externalització
de la gestió encarirà el cost de l’aigua en alta, i la repercussió al rebut dels usuaris serà més gran
perquè s’haurà de recuperar el capital inicial de la inversió.
·
ATLL és
patrimoni comú dels ciutadans i ciutadanes, dels municipis i altres entitats
locals (que hi han aportat part
important dels seus pressupostos els darrers anys).
·
L’externalització
del servei afecta negativament les finances municipals en tant que obvia les aportacions que els municipis han
fet per a la connexió amb el sistema Ter-Llobregat. Els municipis són
copropietaris de les infraestructures.
·
Afecta
a la governança de l’aigua, doncs
el paper de regulació que puguin exercir els municipis o la Generalitat sobre
els serveis bàsics privatitzats és pràcticament nul.
·
L’externalització de la gestió suposa abús
de mercat ja que el servei en alta a mans d’una empresa que també és distribuïdora
en baixa significa un clar abús de posició dominant.
·
No hi
ha cap justificació tècnica. ATLL és
una empresa eficient que subministra anualment un volum de 229 Hm3 amb un molt
bon rendiment del 95,14%. El 2010 va ser considerada la segona millor empresa
pública del món per la Global Water Awards.
·
No hi
ha cap justificació econòmica. ATLL és
una empresa perfectament viable i solvent amb petites correccions al sistema
tarifari.
·
No hi
ha cap justificació social. L’externalització
no només no estava al programa electoral de cap força política ni del Parlament
ni dels municipis, sinó que amb el període que es preveu de la licitació, 50 anys,
constitueix una hipoteca desmesurada per a l’exercici democràtic en el futur i
evidencia una clara pèrdua de governança.
·
No hi
ha cap justificació ambiental. Al
contrari, la privatització de la gestió de l’aigua va en contra de la gestió
integral del cicle de l’aigua.
La
moció, entre d’altres acords, proposa que l’Ajuntament de Palau mostri el
rebuig a que el patrimoni de l'ens Ter-Llobregat pagat parcialment per Palau
sigui transferit a la Generalitat sense haver consultat a aquest ajuntament,
també insta al Govern de la Generalitat de Catalunya a iniciar els tràmits
legals necessaris perquè siguin derogades totes les disposicions que
infringeixen o simplement alteren l’irrenunciable caràcter públic d’Aigües Ter
Llobregat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada